Leefstijladviezen

Op deze pagina vind je leefstijladviezen.

Foliumzuur / vitaminepillen

Foliumzuur is een vitamine die goed is voor de gezondheid van je baby. Het vermindert de kans dat je baby wordt geboren met een open ruggetje, een hazenlip of een open gehemelte.
Slik dit in ieder geval tot de tiende week van je zwangerschap.

Vitamine D

Je kunt voor de zekerheid 10 microgram vitamine D per dag slikken. Extra vitamine D is vooral belangrijk als je weinig buiten komt of een donkere huidskleur hebt.

Vitaminetabletten

Wil je voor de zekerheid toch extra vitamine slikken, kies dan voor een vitaminepil speciaal voor de zwangere vrouw. Deze bevatten voldoende vitamine D en foliumzuur.
Deze vitaminetabletten bevatten minder vitamine A. Te veel vitamine A kan schadelijk zijn voor de gezondheid van je baby.

Voeding tijdens de zwangerschap

Een gezonde en gevarieerde voeding is belangrijk als je zwanger bent.
Wat kun je nou wel en beter niet eten tijdens de zwangerschap?

Met de gratis ZwangerHap app van het Voedingscentrum kun je simpel en snel opzoeken of je een product kunt eten. Zo niet, dan laat de app zien wat je allemaal nog wél kunt nemen!

Alcohol, roken en drugs

Als je zwanger bent kun je beter geen alcohol drinken, niet roken en drugs gebruiken. Dit kan nadelige effecten hebben op je baby!

Meer informatie hierover vind je in de folder “Wat je moet weten over alcohol en roken, voor, tijdens en na de zwangerschap" van het Trimbos Instituut.

Wil je graag stoppen met roken en heb je extra hulp nodig, geef dit aan tijdens de controle.

Je kunt eventueel dan ook worden doorverwezen naar de stoppen-met-roken-poli in ons ziekenhuis.

Infectie voorkomen!

Bron: RIVM

Meer informatie vind je op de website van het RIVM: “Voorkom infecties, uitgerekend nu”.

Risico's op je werk

Ploegendienst, lawaai,  lichamelijk belastend werk, straling, chemische stoffen en infecties waarmee je op je werk in aanraking kunt komen, kunnen schadelijk zijn voor de gezondheid je baby.

Neem contact op met de bedrijfsarts hoe je deze risico’s kunt vermijden.

Meer informatie vind je op de website van het RIVM: “Kinderen krijgen? Denk na over de risico’s op uw werk”.

Sporten

Het is belangrijk om tijdens de zwangerschap voldoende te bewegen. Luister naar je lijf, drink voldoende en las een extra pauze in.

Was je gewend voor de zwangerschap te sporten, dan kun je hier meestal gewoon lekker mee doorgaan.

Wees voorzichtig bij contactsporten (teamsporten)en sporten waar het risico bestaat dat je kunt vallen (skiën, paardrijden). Je kunt beter een alternatief zoeken.

Diepzeeduiken wordt geheel afgeraden.

Een zwangerschapscursus is een goede manier om in beweging te blijven en je voor te bereiden. Denk hierbij aan: zwangerschapsgym, zwangerschapsyoga of zwangerschapszwemmen.

Sauna

Als je gewend bent om naar de sauna te gaan, kun je dit in de zwangerschap blijven doen. Vermijd wel de sauna met hoge temperaturen.

Veel van bovenstaande informatie is ook te vinden in de folder Zwanger! van het RIVM.

Patiëntenfolder in de Folder WebApp: