Operaties en verblijf

Hier leest u veelgestelde vragen over Operaties en verblijf.

Veel gestelde vragen

  • Ik word binnenkort geopereerd in het IJsselland Ziekenhuis. Gaat deze operatie door? Wordt in het IJsselland nog geopereerd?

    Wanneer uw (geplande) afspraak of opname wordt gewijzigd, ontvangt u hierover bericht van ons. Mocht u in de tussentijd bijkomende klachten krijgen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met uw behandelend zorgverlener.

    Graag verwijzen we u ook naar u naar onze pagina Bezoektijden.

  • Mag ik iemand meenemen als ik in de kliniek word opgenomen?

    Ja, patiënten die worden opgenomen in de kliniek mogen een begeleider meenemen.
    Voor ophalen van patiënten geldt ook dat een begeleider is toegestaan in het ziekenhuis.

  • Ik heb nog geen datum voor mijn operatie. Wanneer kan ik deze verwachten?

    Wanneer u nog geen datum voor de operatie heeft, kan het zijn dat de wachttijden gaan oplopen.

  • Kan ik op bezoek komen bij een patiënt?

    We staan beperkt bezoek voor patiënten toe. Voor meer informatie verwijzen we u naar onze pagina Bezoektijden.

  • Ik heb griepachtige klachten (verkouden, koorts, hoesten), mag ik naar het ziekenhuis komen?

    Dat hangt af van uw klachten. Behalve het coronavirus circuleren er in dit seizoen heel veel andere virussen (bijvoorbeeld influenza) die dergelijke klachten kunnen veroorzaken.

    Wanneer u een afspraak met het ziekenhuis heeft voor een consult of behandeling, en u heeft (een van) onderstaande klachten, neemt u dan telefonisch contact op met de polikliniek of uw behandelaar of de afspraak door kan gaan.
    Bent u bezoeker, en heeft u (een van) onderstaande klachten, gaat u dan niet op bezoek.

    • Koorts of koortsachtig gevoel
    • Moet u meer hoesten dan normaal
    • Benauwdheidsklachten
    • Reuk- en smaakverlies
    • Buikpijn / diarree
    • Griepverschijnselen
    • Hoofdpijn
    • Spierpijn
  • Moet ik een mondkapje op?

    Om de zorg voor onze patiënten, bezoekers en medewerkers zo veilig mogelijk te houden, kunt u alle locaties van het IJsselland Ziekenhuis alleen bezoeken met een mondkapje op. Dat geldt voor iedereen vanaf 13 jaar, ook voor mensen die geen klachten hebben.
    Indien u geen mondkapje draagt, kunt u het ziekenhuis niet betreden. U dient zelf contact op te nemen met de polikliniek voor een nieuwe afspraak.

    Onze medewerkers dragen een mondkapje of een faceshield.

    De mondkapjes moeten binnen in het ziekenhuis overal gedragen worden. Het dragen van een mondkapje geldt alleen voor patiënten die voor een poliklinische afspraak komen, niet voor patiënten die opgenomen zijn.  

    We vragen patiënten en bezoekers die naar het ziekenhuis komen hun eigen mondkapje mee te nemen.
     

  • Ik heb een afspraak in het IJsselland Ziekenhuis, kan ik daar veilig heen (ik heb geen griepklachten)? Moet ik maatregelen treffen?

    Ja, u kunt veilig het IJsselland Ziekenhuis bezoeken. U kunt 10 minuten voor de afspraak naar binnen en u bent verplicht een mondkapje te dragen. Heeft u klachten die kunnen wijzen op corona, neemt u dan contact op met de polikliniek.

  • Als ik word behandeld komt een zorgverlener soms dichterbij dan 1,5 meter, is dat veilig?

    Ja, dat is veilig. De zorgverleners mogen alleen in het ziekenhuis werken wanneer zij geen klachten hebben.
    Onze medewerkers dragen daarnaast een mondmasker of faceshield.

  • Mijn man/vrouw/kind/partner ligt in het IJsselland Ziekenhuis, loopt hij/zij nu risico op blootstelling aan het coronavirus?

    Wij nemen alle mogelijke voorzorgsmaatregelen om dit te voorkomen. We volgen hierin de richtlijnen van het RIVM. Waar nodig worden patiënten in isolatie verpleegd en worden medewerkers gemonitord op ziekteverschijnselen.

  • Wie kan ik tijdens een opname in het ziekenhuis allemaal aan mijn bed verwachten?

    Vele zorgverleners werken samen om u de best mogelijke zorg en behandeling te geven. Aan bed zult u vele verschillende zorgverleners zien. In het team om u heen werken onder andere medisch specialisten, verpleegkundigen, gespecialiseerd verpleegkundigen, verpleegkundig specialisten, physician assistents, arts-assistenten, co-assistenten, zorg-coördinatoren. Afhankelijk van de situatie kunnen anders professionele zorgverleners worden ingeschakeld.

    Wij doen er alles aan om de zorg op een normale manier te laten verlopen; in deze tijd van het coronavirus kan dit echter afwijken van de gebruikelijke gang van zaken.
    In deze periode van het coronavirus werken zorgverleners ook op andere afdelingen dan waar zij gebruikelijk werken. U zult misschien vaker een ander gezicht zien. Wanneer een zorgverlener op een andere afdeling wordt ingezet, wordt zonodig een bijscholing gevolgd en/of onder supervisie van een andere zorgprofessional gewerkt.

    Eén van onze medisch specialisten is de hoofdbehandelaar en verantwoordelijk voor uw medische zorg.