Meedoen aan veilige zorg

In het IJsselland Ziekenhuis doen we er alles aan om veilige zorg te leveren. Maar wist u dat u ook zelf iets kunt doen aan een veilig verblijf in het ziekenhuis? Bijvoorbeeld door vragen te stellen als u niet goed begrijpt wat de arts vertelt of als de pil die u krijgt er heel anders uitziet dan u gewend bent.

Daarom introduceert het ziekenhuis de veiligheidskaart. Op de veiligheidskaart staan nuttige tips en adviezen voor uw bezoek aan het ziekenhuis of bij opname. De veiligheidskaart ligt in ieder nachtkastje en hangt als poster in de wachtruimte op de polikliniek.

Melden onveilige situatie

Denkt u dat er iets fout gaat of fout is gegaan?
Bespreek dit met een medewerker van de afdeling. U kunt op de afdeling een onveilige situatie of (bijna) incident melden en laten registreren. Een medewerker bespreekt het voorval met u en er wordt een meldingsformulier ingevuld, zodat er een goed beeld is van wat zich precies heeft voorgedaan. Op deze manier kan het ziekenhuis leren van onveilige situaties en de kans op herhaling zo klein mogelijk maken.

U kunt een onveilige situatie of (bijna) incident ook melden bij de afdeling Patiëntenvoorlichting: in de centrale hal (volg routenummer 89) of telefonisch: (010) 258 5004.

Ook kunt u uw melding via deze website doorgeven via het ‘Melding (bijna) incidenten’.

Veiligheidskaart

Klik op het plaatje om de veiligheidskaart te bekijken of te downloaden.

Wij controleren regelmatig uw gegevens

Tijdens uw verblijf in het ziekenhuis wordt regelmatig opnieuw naar uw geboortedatum, uw naam en uw voorletters gevraagd. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u zich meldt bij een balie of als u voor een onderzoek naar een andere afdeling wordt gebracht. Dit is een landelijk controlemiddel om uw veiligheid te waarborgen.