Meedoen aan veilige zorg

In het IJsselland Ziekenhuis doen we er alles aan om veilige zorg te leveren. Maar wist u dat u ook zelf iets kunt doen aan een veilig verblijf in het ziekenhuis? Bijvoorbeeld door vragen te stellen als u niet goed begrijpt wat de arts vertelt of als de pil die u krijgt er heel anders uitziet dan u gewend bent.

Melden onveilige situatie

Denkt u dat er iets fout gaat of fout is gegaan? Bespreek dit met een medewerker van de afdeling. Een medewerker bespreekt het voorval met u en kan eventueel een melding maken van de onveilige situatie of (bijna) incident. Zo ontstaat een goed beeld van wat zich heeft voorgedaan. Op deze manier kan het ziekenhuis leren van onveilige situaties en de kans op herhaling zo klein mogelijk maken. Ook kunt u dit kenbaar maken door een klacht in te dienen

Veiligheidskaart

Verder werken we in het ziekenhuis met de veiligheidskaart. Op de veiligheidskaart staan nuttige tips en adviezen voor uw bezoek aan het ziekenhuis of bij opname. De veiligheidskaart kunt u vinden in de Afdelings Informatiemap op uw patiëntenkamer. Ook hangt hij als poster in de wachtruimte op de polikliniek.

Klik op het plaatje om de veiligheidskaart te bekijken of te downloaden.

Wat kunt u zelf doen?

Wat kunt u zelf doen om mee te werken aan een veilig verblijf in ons ziekenhuis? Dat ziet u in deze korte animatie.

 

 

Wij controleren regelmatig uw gegevens

Tijdens uw bezoek aan het ziekenhuis wordt regelmatig opnieuw naar uw geboortedatum, uw naam en uw voorletters gevraagd. Dit gebeurt bijvoorbeeld als u zich meldt bij een balie of als u voor een onderzoek naar een andere afdeling wordt gebracht. Dit is een landelijk controlemiddel om uw veiligheid te waarborgen. Bekijk de poster.