Beeldbellen in tijden van corona

Beeldbellen tijdens de coronacrisis

De coronacrisis roept de wens op bij artsen om patiënten vaker via beeldbellen te spreken, in plaats van patiënten fysiek te ontmoeten. Beeldbellen is een waardevol alternatief. Waar moet je aan denken bij beeldbellen met patiënten? En welke toepassingen zijn er? (bron: https://www.knmg.nl)

Beschikbare toepassingen
Er zijn meerdere toepassingen voor beeldbellen beschikbaar. Het verdient altijd de voorkeur om de meest veilige en gecertificeerde toepassing te gebruiken. Het is niet altijd mogelijk om in deze crisistijd  van specifiek voor de zorg ontwikkelde toepassingen gebruik te maken. Dat betekent echter niet dat andere vormen van beeldbellen niet mogelijk zijn.

Zorgtoepassingen
Er zijn speciaal voor de zorg ontwikkelde toepassingen voor beeldbellen beschikbaar. Naar verwachting is bij de ontwikkeling hiervan gelet op de wettelijke eisen en normen voor het uitwisselen van gevoelige zorginformatie. Die eisen en normen vloeien met name voort uit de AVG en uit de NEN- en ISO-normen voor informatiebeveiliging in de zorg.

Enkele voorbeelden van dergelijke zorgtoepassingen zijn: BeterDichtbij, Webcamconsult, FaceTalk, Zaurus, Quli, Mobilea Beeldzorg en WeSeeDo. LHV, InEen en NHG hebben gezamenlijk een overzicht gemaakt van bestaande zorgtoepassingen en andere beeldbelapplicaties, waarin deze op verschillende criteria zijn vergeleken.

Zakelijke beeldbeltoepassingen
Sommige beeldbeltoepassingen worden specifiek voor de zakelijke markt al dan niet gratis aangeboden door commerciële bedrijven. Deze zakelijke toepassingen zijn niet specifiek ontwikkeld voor de zorg. Het advies is om deze dan ook niet te gebruiken.

Consumententoepassingen
Veel gebruikte consumententoepassingen als Skype, Facebook Messenger en WhatsApp voldoen mogelijk niet aan alle beveiligingseisen die wet- en regelgeving stellen aan het uitwisselen van gezondheidsinformatie. Ook hier het advies is om deze dan ook niet te gebruiken.

De informatie die wij aan patiënten geven
Op onze website hebben we een link naar de Instructiefolder Beeldbellen in de Folder Webapp.

Aandachtspunten en tip beeldbellen met patiënten
Lees hier de algemene aandachtspunten (pdf) bij beeldbellen met patiënten.

Ten slotte
Als je niet weet of de toepassing die je wilt gebruiken voldoende veilig is, is het van belang de patiënt vooraf te informeren dat de communicatie mogelijk niet voldoende beveiligd zal plaatsvinden. De patiënt moet hiermee hebben ingestemd. Advies is na elk gesprek de chathistorie te wissen.

Je kunt ook informatie inwinnen bij de junior Security Officer Karan Bharos en Functionaris Gegevensbeheer Jos Nijskens.